BADANIA BEREAŃSKIE – Ile paragrafów badać?
Pytanie – Ile paragrafów należy zbadać w jednej bereańskiej lekcji?
Odpowiedź – To może zależeć wśród innych rzeczy od długości rozbieranego paragrafu lub rozbieranych paragrafów. Niektóre paragrafy mogą być bardzo krótkie, a przedmiot w nich zawarty bardzo łatwy. W takim wypadku można z łatwością zbadać kilka paragrafów. Z drugiej strony paragraf może być tak długi, a przedmiot w nim zawarty tak głęboki, że nie może on z łatwością być całkowicie i korzystnie zbadany na jednym zebraniu. Są dwie krańcowości, których należy unikać: (1) powierzchownego przelatywania lekcji – badając wiele paragrafów, lecz nie wydobywając z nich pełni myśli i obfitego błogosławieństwa zawartego w cennych prawdach przedstawionych w tych paragrafach i (2) spędzanie zbyt wiele czasu nad paragrafem – poświęcając małym szczegółom lekcji długo ciągnące się rozważania, wybiegając daleko w pole i być może omawiając niestosowne sprawy i części Pisma Św. (które powinny być pozostawione na końcową część czasu badania) – tak, iż dla wielu lekcja staje się nudna i być może nie tak korzystna, doprowadzając niektórych do stracenia zainteresowania. Jest to wtedy podobne do stracenia widoku piękna lasu z powodu drzew. A zatem jest pożądana zadowalająca droga pośrednia, którą powinno się poszukiwać. (P’65, 47).
TP 1927-14